Úrnapja. B. 2021
Bevezető
Ma, Úrnapja, vagyis Jézus szent testének és vérének
ünnepe van. A közöttünk maradt, s lelkünket tápláló Jézust ünnepeljük. Szent
Testével táplál minket, hogy velejárva életútutunkat, eljuthassunk örök
hazánkba.
E táplálékot csak tiszta lélekkel vehetjük magunkhoz. Ezért vizsgáljuk meg lelkiismeretünket és bánjuk meg vétkeinket.
Kirié litánia
Add Urunk, hogy
mindig élő legyen a mi Eucharisztia-hitünk. Uram irgalmazz.
Add Urunk, hogy
mindig tiszta lélekkel járuljunk a szentáldozáshoz. Krisztus kegyelmezz!
Add Urunk, hogy életalkonyunkon az Eucharisztia legyen a Szent Útravalónk! Uram irgalmazz!
Evangélium
után
Úrnapja! Úrnapi körmenet! Mennyi kedves és szép
emléket idéz gyermekkorunkból! Látjuk a virágot hintő fehér ruhás kis elsőáldozó
leányokat, a piros ruhás csengettyűs ministránsokat, a zászlós, éneklős
körmenetet, a hervadó lombokból Jézusnak épített sátrakat.
Hála Istennek, ma is, újból
mennyi körmenet volt az elmúlt csütörtökön illetve van a mai nap, szerte, az öt
világrész sok-sok katolikus temploma, kápolnája és bazilikája körül. Százak,
ezrek vonultak és vonulnak a falvak és városok virággal díszített utcáin. Itt
nálunk is az előző szentmise keretében. Hány virággal díszített oltárra
helyezik Úrnapján az Oltáriszentséget! Sok ezren borulnak előtte térdre.
Az Egyház feje, a pápa, a szerzetesek és
szerzetesnővérek, a püspökök és a papok, gyermekek és fiatalok, az értelmiségiek
és munkások, férfiak és nők. Úrnapján mindannyian összegyűlünk az Eucharisztia
körül. Mindenütt öröm és ünnepi hangulat honol.
Úrnapján, az Egyház Megváltóját ünnepeli, aki itt
maradt közöttünk az Eucharisztiában. Belőle szívja az éltető erőt. Ezért tudja
az Egyház mindig rendíthetetlenül hirdetni a hitigazságokat hős hitvallóinak
ajkával, még akkor is, ha körülötte az üldöztetés és gyűlölet viharai
tombolnak.
Magyarországon, évtizedeken át, hosszan tartó
jégverés, vihar és zivatar pusztította őseink vallásos vetését, és termését, s
semmisítette meg évtizedek folyamán szép vallásos szokásainkat és hagyományainkat,
oly annyira, hogy ma már sok helyütt ezeknek csak az emléke él az emberi
lelkekben.
Igaz, hogy a diktatúra bukása után is sok helyen és
sok emberben a szép körmenetek, a szép szokások, sok helyen újraélednek. Itt a
Fővárosban is, a nagy nyilvánosság szeme láttára. Kíváncsiságot ébresztve a
szemlélőben, s a hit erősítését a résztvevőben. Az az eucharisztikus hit viszi
a hívőt az utcára, amely elhozza őt, jó és rossz időben egyaránt a templomba,
az Eucharisztia ünneplésére, annak megünneplésére, amit az Úr Jézus az
utolsó-vacsora termében tett és cselekednünk parancsolt.
Hiába próbálja ezt a hitet, és gyakorlatot kioltani belőle a szabadelvű ateizmus. Hiába minden erőfeszítése a szabadelvű médiának, jó tanácsadása az olvasójának, hogy mit kell tenni annak érdekében, hogy minél hamarább és hatékonyabban lehessen lenullázni az egyházakat, és vallástalanítani a magyar nemzetet. Mintha ez lenne az oka nemzetünket körülvevő tragikus helyzetének. Nem oka, hanem kivezetője jelenlegi tragikus helyzetéből. Hogy is mondja a költő?
Mert
szegénynek drága kincs a hit,
Tűrni és remélni megtanít:
Az az Eucharisztia erősíti bennünk drága kincsünket,
a hitet, amelyben az Úr Jézus mielőtt néhány órára ellenségei kezébe adta
magát, előtte -nagycsütörtökön -az utolsó vacsorán mindörökre híveinek
ajándékozta életét. Vegyétek és egyétek, mert ez az én testem!- Igyatok ebből
mindnyájan, mert ez az én vérem! Mielőtt a keresztfán mennyei Atyja kezébe ajánlotta
lelkét, az embereknek ajándékozta testét. Erre a nagy ajándékra emlékezünk
minden szentmisén és különösen ma, Úrnapján, az Oltáriszentség ünnepén.
Örök emberi szokás, hogy az egymástól búcsúzók emléket
adnak egymásnak, mert a szeretet nem akar felejteni, és nem akarja, hogy felejtsék.
Igen, adni, utoljára adni valamit, ami megőrzi a szerető emlékezetet. És mert
magunkat nem adhatjuk, adjuk azt, ami a miénk. Emléktárgyakat, amelyeket
arannyal von be a szeretet. - Csak egy valaki élt itt a földön, aki elég
hatalmas volt ahhoz, hogy mindenkinek a tér különböző helyein s különböző
időpillanatokban élőknek elajándékozza nem azt, ami az övé, hanem önmagát. És
hogy ezt megtehesse, hogy mindenkié lehessen, szerény lakásul kiválasztja a
bort és a kenyeret. Borba és kenyérbe rejti istenségét és emberségét is!
Mindezt, mint végrendeleteként hagyja ránk közvetlen halála előtt.
Halálodat hirdetjük Urunk és föltámadásodat, míg el
nem jössz! Mondjuk, szent Testének és
Vérének oltárainkon történő megjelenése után. Miért éppen az Úr halálára emlékezünk
a szent pillanat után? Azért, mert számunkra Jézus halálára emlékezni annyi,
mint szeretetére emlékezni.
Ha gyarló szívünk csak részben is megértené, és
viszonozni tudná az Úr Jézus szeretetét, akkor nem lenne egyetlen szentmise
sem, amelyen a testvérek ne járulnának az Úr asztalához. A keresztény élet
lényege az, hogy méltó választ adjunk Jézus szeretetére. Ő nyíltan megmondotta,
mivel válaszoljunk. Csak egyet kért, csak egyet kér: Vegyétek és egyétek!
Milyen szomorú lenne; ha ezt az egyetlen kívánságát
sem teljesítenénk. Vegyük hát, hogy életünk legyen! És bőségesen!
És hogy Krisztus teste és
vére forraszon eggyé békességben minden népet, s nemzetet!
Ámen.