Nagyböjt 5. vasárnap
Bevezetés
Nagyböjt 5. vasárnapjának liturgikus szövegei az élet és halál közötti feszültség problémájára terelik fegyelmünket. Az evangélium Lázár feltámasztásával kapcsolatos jézusi gondolatokat mondja el. Azt, hogy az élet és halálproblémája Benne oldódnak fel. Benne, aki maga feltámadás és az élet, s aki benne hisz, ha meghal is élni fog. Ez a hit vezérli e a mi életünket? Vizsgáljuk meg lelkiismeretünket!
Kirié
litánia
Urunk,
Jézus Krisztus, Te megsirattad Lázárt, add, hogy mi is őszinte szívvel tudjuk
siratni elhunyt szeretteinket. Uram irgalmazz!
Urunk, Jézus Krisztus, Te vagy az élet és halál
ura. Krisztus kegyelmezz!
Urunk, Jézus Krisztus, Te az örök élet forrása
vagy. Add meg nékünk is majd egykor az örökélet boldogságát. Uram irgalmazz!
Evangélium
után
Sokan jártak már a testvérek közül a
Szentföldön. Jómagam is már két alkalommal is. Kétszer is állhattam ott, ahol
Márta és Jézus közötti párbeszéd lezajlott, és Márta megvallotta Jézus
halottakat is feltámasztó hatalmában és Jézusban, mint Isten Fiában való hitét.
És ahol Jézus odalép annak a barlangnak a nyílása elé, ahol Jézus halott barátja
fekszik. S könnyezik, és e szavakkal hívja: „Lázár, jöjj ki!” Jézus szavára a
halott Lázár kijön a halotti sírjából élve.
Mivel a föltámasztás híre elterjedt a zsidók
körében, és sokan hittek benne, ezért a zsidók nemcsak Jézus életére törnek,
hanem Lázárt is meg akarják ölni. Én ezt sokáig kevésbé jelentős ténynek
tekintettem.
De miután módomban volt Ciprus szigetére is eljutnom,
ott sok Lázárral kapcsolatos hagyomány jutott a tudomásomra.
Többek között az a hagyomány is tudomásomra
jutott Cipruson, hogy Lázár, az életére török elől Ciprusra menekült, és ott
hirdette Jézusban való hitét, Jézus evangéliumát. A szintén ciprusi származású
Barnabás apostol, őt Nicosia püspökévé szentelte. Ma is ott áll Lázár
tiszteletére épített ősi, gyönyörű szép Bazilika. Ma is mélyen erős a Szent
Lázári alapokra épült által ciprusi keresztény-ortodox Egyház hite.
A Lázárról szóló János evan-gelista által leírt
történet korábban kevésbé ragadott meg, Viszont e ciprusi látogatás után történetibbé
lett Lázár története, és még jobban megerősítette az ehhez az eseményhez fűződő
jézusi tanítást.
Az imént említett tények könnyen elterelhetik figyelmünket
az elbeszélés igazi és eredeti mondandójáról. S nagy a kísértése annak, hogy az
éltető, életet osztogató Jézus helyett az életre keltett Lázárt, a halandó
embert helyezzük szemlélődésünk előterébe. Ez a hitre nézve veszélyes
következményekkel is járhat. Egy ilyen halott feltámasztási történet
előbb-utóbb kérdéseket ébreszt, vizsgálata pedig kételyeket.
Az evangéliumi elbeszélésben nem az a fontos,
nem az a lényeges, hogy Jézus föltámasztotta Lázárt. Az izgalmas történet igazi
nagy kérdése: Hol, kinél és hogyan találok életet, helyesebben: örök életet?
Ez a mai evangéliumi szakasz tulajdonképpeni
témája és nem Lázár feltámasztása, amely csak alkalmi keret, bizonyíték, „jel”
és indíték a történetben hirdetett igazsághoz. Erről tanúskodik maga Jézus is,
amikor a mai szentírási szakaszunkban kijelenti: „Én vagyok a feltámadás és az
élet. Aki hisz bennem, még ha meghal is, élni fog. Az, aki úgy él, hogy hisz
bennem, nem hal meg örökre.”
Az evangéliumi leírás szerint
Lázár története lezárul le mondattal: „A zsidók közül, akik felkeresték Máriát,
sokan látták, amit Jézus végbevitt, és hittek benne.” – Jézus története azonban
folytatódik még annak ellenére, hogy csak „sokan” és nem „mindannyian” hittek
benne.
Miért nem terjedt e futótűzként a szenzációs
hír? S röviddel Lázár feltámasztása után, az esemény színhelyéhez, a Bethániához
közeli Jeruzsálemben miért kiabálta a nép vérszomjas dühvel: „Keresztre,
keresztre vele!” – Az evangelista számára mindezek csak másodrangú kérdések, a
nagy, lényeges mondanivalója mellett, amely szerint Jézussal és a belévetett
hittel mindenki megtalálhatja a teljes életet, és Jézusba vetett élő hit nélkül
nem is lehetséges teljes értékű élet itt a földön.
Napjainkban épp ebben a kérdésben oszlanak meg
az emberek véleményei. Egyesek – nem is kevesen – megpróbálnak hit nélkül élni.
Úgy vélik, hogy Isten, Jézus Krisztus és hit nélkül is lehetséges élet, teljes
értékű és boldog élet. – Az ilyen élet azonban az örök halálba torkollik, mert
semmi kapcsolata sincs az örök és halhatatlan Valósággal, az Istennel.
A teljes élet kibontakoztatását, s az örök
életet is sokan egészen másban és máshol keresik.
Volt egy ideológia, amelyik azt akarta
elhitetni az emberekkel, hogy a tudomány minden problémát megold. Az
orvostudomány még a halált is kiküszöböli majd.
Az emberiség számtalan féle módon próbálta maga
számára a halhatatlanságot biztosítani.
Az egyiptomiak múmiává válva próbálták kiállni
az idők vasfogát.
Sokan a történelem lapjain akarnak
halhatatlanná válni, vagy legalább barátaik emlékében óhajtják „konzerváltatni”
magukat.
Mi hívő keresztények az Élet Uránál keressük
jövőnk biztosítékát. Komoly odaadással, élő hittel, igyekszünk jó Istennek
tetsző életet élni, mert hisszük, hogy csak Ő szavatolhatja jövendő sorsunkat.
Az Úr Jézus szavát adta rá: „Én vagyok a feltámadás és az élet. Aki hisz bennem,
még ha meghal is, élni fog.”
Ámen