Nagyböjt 3. vasárnapja
Bevezető
Nagyböjt 3. vasárnapján, az evangélium Jézusnak a kufárok templomból történő kiűzését mondja el. Mit mond számunkra ez az esemény? Nincs e bennünk is valami ebből a mindenből, mindenkiből, mindenütt hasznot húzó kufári lelkületből, e világ szelleméből? Vizsgáljuk meg lelkiismeretünket.
Kirie litánia
Jézus
Krisztus, téged elküldött az Atya, hogy gyógyítsd a töredelmes szívűeket. Uram
irgalmazz!
Jézus
Krisztus, te eljöttél, hogy magadhoz hívd a bűnösöket. Krisztus kegyelmezz!
Jézus Krisztus, te az Atya jobbján ülsz, hogy közbenjárj értünk. Uram irgalmazz!
Evangélium után
A mai vasárnap evangéliumában Jézus úgy áll előttünk,
mint egy forradalmár, mint egy fölforgató, megszállott próféta.
A templomot, amelyet Jézus megtisztít, Heródes kezdte építeni,
avagy pontosabban felújítani. Amikor a zsidók visszatértek a babiloni fogságból,
a Kr.e. 6. század végén, az elpusztult templomot csak szegényesen építették
fel. Heródes kedvezni akart a zsidó népnek, ezért határozta el a templom díszes
felújítását, amely csak 64-ben fejeződött be, és alig pár év múlva, 70-ben
Titus csapatai véglegesen elpusztították. Jézus idejében 46 éves volt az a templom,
amelyről tudósít az evangélium.
A kereskedők kiűzése a templomból, illetve az óriásméretű: többszáz méter hosszú és több
száz méter széles, 9-10 méter hosszú és 1.5 méter széles káderkövekből épült
fallal körülvett templomudvar, királyi oszlopcsarnok, a templomépület egyik
szűkebb területéről, a pogányok udvarában történhetett.
Itt kínáltak eladásra különféle állatokat, amelyeket
áldozatok bemutatására szántak. Különösen nagy volt a kínálat a húsvéti ünnepek
előtt, amikor Josephus Flavius szerint mintegy 15.000 bárányt áldoztak fel.
Zarándokok, akik nagy távolságról jöttek Jeruzsálembe a húsvéti ünnepekre, itt
könnyen vehettek egy bárányt az ünnepléshez. –
Úgy tűnik,
Jézus magatartása a galambárusokkal szemben enyhébb volt. Az ő asztalaikat nem
forgatta fel, csak felszólítja őket, vigyék el innen asztalaikat. Valószínűleg
azért, mert a galambáldozatokat a szegények számára írta elő a törvény. - A
pénzváltókra azért volt szükség, mert a templomi díjakhoz csak a tiruszi sékelt
lehetett használni fizetési eszközként. Az átváltásnál ezek a kereskedők igazságtalanul
nagy nyereségre tettek szert. Ezért fordult Jézus haragja ellenük, mert a
zarándokokat tisztességtelenül megkárosították. Ma úgy mondanánk, mert a pénz
gazdálkodással válságba hozták a világot, s benne az embereket.
Mindez Atyja
házának közelében történik, ott, ahol 12 éves korában írástudókat kérdezgetetett,
és írástudóknak válaszolgatott, s azok csodálkoztak az ő bölcsességén. Jézus kötelekből
font ostorral űzi ki őket, mert számára szentségtörés ilyen közel merészkedni a
Legszentebbhez, a Szentek Szentélyéhez. Latrok barlangjává tenni Atyja házát.
Egyébként is a templom lerombolására és
felépítésére tett jézusi
kijelentés szimbolikus és profetikus. Mert az a saját testének a lerombolására,
kereszthalálára, illetve saját testének felépítésére, feltámadására tett
előrejelzés.
A mai vasárnap tanításában a templom van
középpontban.
Sokat panaszkodnak hívők és papok napjainkban, hogy
egyre kevesebb ember jár templomba. A templomba nem járókat pedig eleve bűnösöknek
mondják. Mintha ők tehetnének erről, s nem lenne abban része a korszellemnek, a
társadalmi környezetnek, a tudatformáló, minden keresztény és nemzeti értéket
tagadó és megsemmisíteni akaró médiumoknak, s nem lenne ebben részük az
írástudóknak, s nem lenne részünk nekünk is igét hirdetőknek.
Pedig sokan azok közül, akik kívül rekednek a
templom falain, nem saját hibájukból maradnak kívül. Olyan világban élünk,
amely mindent profanizál, olyan világban, amelyből eltűnik a szent, amelyből eltűnnek
a közösséget összetartó ünnepek is. Még a Nemzeti ünnep is, csak félelemkeltő kitalációkkal,
lakásból való ki nem mozdulás, s vidékre való utazás ajánlgatásával és zavart
keltő provokációkkal!
Mi mindent megtesznek, azért, hogy elszürküljön ez az
ünnep is, hogy elsorvadjon nemzeti öntudatunk. Még a nemzeti ünnepet is pártpolitikai
kérdésnek tekintik, haldokló diktatúrájuk meghosszabbítási eszközének.
Ilyen profanizáló
világban él az Egyház, él a hívő, a hazájához rendületlenül hű magyar.
Mindezek ellenére még mindig
szép számmal vagyunk templomba-járók, olyanok, akik nem feledjük a költő
figyelmeztetését: „Ne hagyjátok a templomot, a templomot és az iskolát”, s
kitartunk a templom mellett. Mert a templom számunkra olyan szent hely, ahol
nagyszerű találkozásra van lehetőség. Találkozásra Istennel, s találkozásra
embertársainkkal.
Még szentendrei
tanár-koromban mondta egy okos tinédzser kislány: én azért is megyek templomba,
hogy többen legyünk a templomban, mert olyan jó érzés, ha sokan vagyunk a
templomban. Pedig még talán nem ismerte a Zsoltáros szavait, hogy „Quam
jucundum habitare fratres in unum. „milyen jó a testvéreknek együtt lenni.
Valóban. Zaklatott világunkban,
mily felemelő érzés, közösségben megtapasztalni, az Ember tragédiája szavait:
„S tudni mégis, hogy felettünk – Pajzsul áll Isten kegyelme”. S tudni azt: „testvéreim
vannak számos millión”. És mind olyan, akik magyar szemmel nézik a világot,
magyar fejjel gondolkodnak, s magyar szívvel éreznek. Amen