Bevezetés
A mai vasárnap tanításában a templom van a
középpontban. Hallunk majd a Jeruzsálemi templomról, annak megtisztításáról.
Gondolatátvitellel, Jézus testéről, mint templomról, s annak lerombolásáról,
kereszthaláláról. Majd újbóli felépítéséről, feltámadásáról. – A Jézus
testéről, mint templomról szóló szavak eszünkbe juttatják a Szentírás eme
mondatát, hogy ti is, mi is, mindannyian Isten temploma vagyunk. Húsvét
közeledtével, nem kellene ezt a templomot is megtisztítani. Vizsgáljuk meg
lelkiismeretünket.
Kirié litánia
Bocsásd meg Urunk, hogy nem úgy tekintünk
kőből épült templomainkra, mint Atyánk házára. Uram irgalmazz!
Bocsásd meg Urunk, hogy nem fáradozunk
eleget azért, hogy egybe épüljünk Isten szent templomává. Krisztus kegyelmezz!
Urunk bocsásd meg, hogy nem annak
tudatában éljük életünket, hogy mi egyenként is Isten temploma vagyunk. Uram
irgalmazz!
Evangélium után
János evangélista, amikor elbeszéli, Jézus
nyilvános működésének kezdetén, hogy hogyan tisztította meg a templomot a
pénzváltóktól és a galambárusoktól, ezzel azt hirdeti, hogy Izrael messiási
várakozása beteljesült. Malakiás és Zakariás próféta ugyanis úgy mutatja be a
messiási idő kezdetét, hogy akkor az Úristen eljön hirtelen a templomba, hogy
azt megtisztítsa.
Az Úr Jézus tette, hogy a templomba
belépve a kereskedőket, pénzváltókat és az állatokat kiűzte onnan, a negyedik
evangélium szemléletében jelképes, prófétai cselekedet, amely azt hirdeti,
működésének az lesz a célja, hogy "felborítsa" a megmerevedett ószövetségi,
istentiszteleti, áldozatbemutatási rendet, hogy kialakulhasson majd egy új
istentiszteleti forma, amikor az igazi imádók lélekben és igazságban imádják az
Atyát. Amely istentiszteletben nem lesznek majd többé véres állatáldozatok. És
majd maga lesz az egyetlen és örök új szövetségi áldozat. Ezt készítik elő a
testére, mint templomra vonatkozó szavai, a lebontására és felépítésére -
kereszthalálára és feltámadására vonatkozó magabiztos szavai.
A templomot, amelyet most Jézus
megtisztít, Heródes uralkodásának 18. évében kezdte építeni, avagy pontosabban
felújítani. Ez Krisztus előtt 20 körül történhetett. Amikor a zsidók visszatértek
a babiloni fogságból, a Kr.e. 6 század végén, az elpusztult templomot csak
szegényesén építették fel. Heródes kedvezni akart a zsidó népnek, ezért elhatározta
a templom díszes felújítását. Ez Kr. u. 63-64-ben fejeződött be. Szebb,
impozánsabb és hatalmasabb volt, mint a salamoni Még ma is elkápráztat
megmaradt hatalmas méretű falaival, s a templomtérrel.
Sajnos
par év múlva, Kr.u. 70-ben Titus csapatai véglegesen elpusztították.
Jézus idejében a templom 46 éves volt.
Ezért a mai evangéliumban említett esemény (27-ben vagy) 28-ban történhetett.
Legvalószínűbb, hogy a pogányok udvarában történhetett. Itt kínáltak eladásra
különféle állatokat, amelyeket áldozatok bemutatására szántak. Különösen nagy
volt a kínálat a húsvéti ünnepek előtt, amikor JosephusFlávius szerint mintegy
15.000 bárányt áldoztak fel. Megismétlem 15.000 bárányt. Zarándokok" akik
nagy távolságról jöttek Jeruzsálembe a húsvéti ünnepekre, itt az árusoknál
könnyen vehettek egy-egy bárányt az ünnepléshez.
Úgy tűnik Jézus magatartása a galambárusokkal
szemben enyhébb volt. Az ő asztalaikat nem forgatta fel csak felszólította őket,
vigyék el innen asztalaikat. Ez valószínűleg azért van, mert a galambáldozatokat
a szegények számára írta elő a törvény.
A pénzváltókra azért volt szükség, mert a
templomi díjakhoz csak a tíruszi fél sekelt lehetett használni fizetési eszközként
Az átváltásnál ezek a kereskedők igazságtalanul nagy nyereségre tettek szert,
így Jézus haragja azok ellen fordulhatott, akik a zarándokokat
tisztességtelenül megkárosították; s a vallásból, az istentiszteletből üzletet
csináltak.
A kiűzés, mint prófétai jel, nem a templom
ellen irányul, hanem éppen azért, annak tisztaságáért, hogy az valóban a
mennyei Atya háza legyen! Ezért alkalmazták a tanítványok Jézus tettének
magyarázatára a Zsoltáros szavait: "Házadért való buzgóság emészt engem”.
A krisztuskövetők életét is áthatja a
templom szeretete. Itt leszünk Isten gyermekévé a keresztség szentségében. Itt erősít
meg Szentlélek krizmájával a bérmálásban! Itt támadunk új életre a szentgyónásban!
Itt táplálkozunk az égből szállott szent kenyérrel. Ide hozhatjuk el hálánkat,
itt sírhatjuk el bánatunkat: Innét mindig új erővel távozunk otthonunkba.
Assisi Szent Ferenc a kis San Damiano
templom restaurálására kapott megbízatást, majd átvitt értelemben a lelkek
restaurálására. - Vigye az örömhírt az emberek közé! Hirdesse, hogy
mindannyiunkat szeret az Isten, s hogy ilyen egyszerű a kereszténység: csak
viszont kell szeretnünk az Istent!
Életünk teli van templomhoz kötődő sok-sok
szép emlékkel, s kegyelemmel. Mily sok-sok kegyelem és áldás fűződik életünk
gyakran látogatott egy-egy látogatott templomához.
Megköszönjük a jó Istennek azt a sok-sok
szép élményt, áldást és kegyelmet, amit itt a templomban kaptunk.
Megköszönjük –e azt a sok-sok alkalmat, amikor egy – egy templomlátogás
megnyugtatott bennünket.
T. Köszönjük meg az örökmécses gyenge, de
mégis életutakat megvilágító fényét. Köszönjük meg a templomok csendjét! Köszönjük
meg a ki nem ürült, be nem zárt, fel nem robbantott székesegyházakat, a búcsújáróhelyeket,
és ma, megköszönjük ezt a mi szépen látogatott, szeretett templomunkat.
Ámen