Évközi 33. vasárnap
Bevezetés
Közeledik a liturgikus év
vége. Már a mai Igeliturgia olvasmányai is a végső dolgokra utaló részleteket
közölnek velünk. Hogyan nézzük mi ezeket a Jézus által felsorolt, véget
megelőző jelenségeket?
Kirié litánia
Urunk Jézus!
Bocsásd meg, hogy nem vesszük komolyan a világ végéről szóló Jézusi tanítást.
Uram irgalmazz!
Urunk Jézus!
Bocsásd meg nekünk, hogy nem vesszük észre életünkben a vég közeledését jelző
jeleket. Krisztus kegyelmezz!
Urunk Jézus!
Add meg nékünk, hogy a jelek sokféleképpen értelmezhető értelmezésből
észrevegyük a nekünk szólót. Uram irgalmazz!
Evangélium után
Mint teológusnak a
dogmatörténet volt a szakterületem, de azért a mai evangéliumot az egzegézis
szemszögével is nézem.
A mai evangélium egy olyan
apokaliptikus szöveg az újszövetségben, amely az apokaliptika minden túlzása
ellen fellép. Az apokaliptika, az ószövetségi prófétai műfajnak egy sajátos
esete. Az apokalipszisek mindig egy igen szorongatott történelmi helyzetben keletkeznek, amikor a jelen történelmi keretei között nem látszik a pozitív változás lehetősége. Ilyen volt a politikai helyzet a Jeruzsálemi templom pusztulása előtt.
Lukács az apokaliptikus szerző, a mai, évközi 33. vasárnap evangéliumában a történelem jövőbeli alakulásáról és a történelem végét jelző jelekről töprengett és jövendölt.
Lukács az apokaliptikus szerző, a mai, évközi 33. vasárnap evangéliumában a történelem jövőbeli alakulásáról és a történelem végét jelző jelekről töprengett és jövendölt.
Az újszövetségi apokaliptika
Jézus fellépésével és személyének történelmi értelmezésével kezdődik, de ettől
különbözik a végidőre vonatkozó várakozás. Meg kell jegyezni, hogy Jézusnak az
apokaliptikus megnyilvánulásai igen ritkák.
Az Isten országának elérkezéséről
szóló tanítása ugyan apokaliptikus, mert csak így tudja kifejteni országa
történelem felettiségét. Jézusnak a végítéletről szóló kijelentései viszont
apokaliptikusak.
Ennek következtében nincs egyetértés
az egzegéták között arról, hogy ennek a szakasznak a mondanivalója mire is
vonatkozik. Egyesek úgy vélik, a Jeruzsálemi templom pusztulására, mások arról
beszélnek, hogy ez a szakasz a világ végére, a végítéletre vonatkozik.
Mindenesetre a szakasz képei első
jelentésükben a Jeruzsálemi templom pusztulását szemléltetik. Jézus előre
megjövendölte, hogy a templom el fog pusztulni.
A korabeli zsidó történetíró –
Josephus Flavius – könyvéből tudjuk, hogy a jövendölés néhány évtized múlva
bekövetkezett. 70-ben a templomot a római hadsereg elpusztította, és ezt a
pusztítást Josephus Flavius tanúként nézte végig. A Zsidó Háború című művében
leírtak szerint: az égő templom lépcsőin patakokban folyt a templomba
menekültekből a vér. Valóban nem maradt kő kövön.
A templompusztulását leíró
félelmetes képek, azonban másodlagos jelentést is hordoznak. A jövendölés
elhangzásakor, az apostolok kérik Jézust, mondja meg, mikor lesznek ezek a
jelek, mikor lesz a templom elpusztulása, mikor lesz a világvég.
Jézus túltekint ezen az eseményen.
Mindig is lesznek nehéz idők. Ez érvényes a mára és a holnapra is, arra, ami
ránk vár.
Jézus felsorolja mindazokat a
történelmi drámákat, természeti katasztrófákat, háborúkat, járványokat,
éhínségeket, üldözéseket és csapásokat, amik majd bekövetkeznek. Azokat az
eseményeket, amelyek századról századra szegélyezik az emberi történelmet. De
mégsem jött utána a világ vége, de arra jók voltak, hogy ezekből minden kor
minden embere isteni figyelmeztetést vélt, s vél kiolvasni. S igyekszik jobbá,
szolidárisabbá, és Istenhez térővé lenni.
Mikor jön hát a vég?
Tulajdonképpen Krisztus erről nem
szól. Hisz nem szándékozik a dátumot meghatározni. Ez a szekták, kis vallási
csoportosulások, fanatikusok és egzaltáltak szokása.
Egyébként, amikor az emberiség,
vagy egy, vagy több emberi közösség apokaliptikus félelembe kerül, akkor
szokták a jeleket koruk eseményeire értelmezni.
A csillagvilág kutatói és tudósai
is beszélnek a csillagok születéséről és életük végéről. Van, aki a csillagok életéből,
következtet arra, hogy a mi csillagunk, Napunk, s benne a bolygónk élete is
véges. Van, aki nem zárja ki a kozmikus katasztrófát sem földünk életéből.
Akárhogy járjuk körbe a problémát,
Jézus szavai örökérvényűek: Ég és föld elmúlnak, de az Ő igéi el nem múlnak.
Jézus, jövendölésével
végeredményben nem szorongást akar kiváltani, hanem készenlétet.
Nem az emberek életkedvét akarja
elvenni, hanem éppen ellenkezőleg. Erőssé akar tenni bennünket a jóban, a
hitben, azért, hogy ki tudjunk tartani a legnagyobb megpróbáltatások,
zsarolások között is. Legyenek azok természeti katasztrófák, árvizek,
szökőárak, földrengések, terrorháborúk, keresztényüldözések! „Állhatatossággal
őrzitek meg lelketeket”, mondja Jézus.
A szenvedésekről is úgy beszél,
hogy a hívő fel tudja ismerni még a félelmet ébresztő valóság mögött is az
Isten jelenlétét. Ezért mondja: „Atyátok tudta nélkül, még egyetlen hajszál sem
vész el a fejetekről”.
Jézus ki akarta mozdítani
tanítványait a biztonságtudatukból, amelyet a templom hatalmas kövei láttán
tapasztalt bennük. Bennünket is ki akar mozdítani biztonságtudatunkból, melyet
a technika és a tudományok fejlettsége vált ki bennünk.
Mindazoknak szól ez a példabeszéd,
akik csak az orrukig néznek, és látnak, és nem látnak okot életvitelükben a
változtatásra. Jézus nem ijesztgetni akar a világ végével, hanem mintegy
„távcsövet” ad a kezünkbe, hogy távolabbra is lássunk, s a földi láthatáron
túlra is tekintsünk. Jézus azt kívánja, hogy az örök élet világánál mérlegeljük
jelen állapotunkat, erkölcsi életünket, s ha szükséges, az Úr eljövetelére
készülve, javítsunk is azon.
Ámen.